به مناسبت هفته سلامت زنان ایرانی

امروزه رسالت بانوان در تمام عرصه های خدمت به خانواده بیش از هر زمان دیگری آشکار شده است و زنان در نقش مدیران قوی و توانمند قدم در راهی گذاشته اند که آینه ی تمام عیار توانمندیهای زن ایرانی است. زنان تمایل دارند که سلامتی و بقای خودشان را در اولویت قرار ندهند، موضوعی که منجر به مشکلات سلامتی می‌شود. اما بقول مهمانداران هواپیما«اول ماسک خودت را بگذار.».

 

 

 

 

“در بهترین حالت فقط آشفته است. در بدترین حالت، این یک عامل بسیار محدود کننده است، جایی که درد شدید یا خونریزی شدید محدودیت هایی را در زندگی کاری و اجتماعی زنان و دختران ایجاد می کند”.

یکی از ابعاد مهم سلامتی زنان، توجه به سلامت و بهداشت ماهینگی (قاعدگی) و حقوق زنان در این دوران است که کمتر به آن توجه می شود.  طی یک پروژه تحقیقاتی که در دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شد، چالش‌هایی که دختران، زنان با آن‌ها مواجه هستند، بیش از کمبود اساسی لوازم یا زیرساخت را شامل می‌شود. در حالی که ماهینگی بخشی طبیعی زنان و دختران است، در ایران همچون بسیاری از جوامع، تجربه ماهینگی همچنان توسط تابوهای فرهنگی و هنجارهای تبعیض آمیز اجتماعی محدود شده است. فقدان اطلاعات ناشی از ماهینگی منجر به اعمال غیربهداشتی و ناسالم می شود و باعث ایجاد باورهای نادرست و نگرش های منفی می شود که از جمله احساس شرم از تجربه این پدیده زیستی و فیزیولوژیک است. برای نسل‌های مختلف دختران و زنان، سلامت و بهداشت ضعیف ماهینگی کاملا بر کیفیت دوران تحصیل ، سلامت حضور در اجتماع و محل کار و اعتماد به نفس زنان و دختران تأثیر منفی می‌گذارد.

 

 

 

در حال حاضر نگاه دنیا به موضوع سلامت و بهداشت ماهینگی یک نگاه حقوقی است در پنجاه و ششمین جلسه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد  ۲۰۲۴ که در ژنو برگزار شد. قطعنامه مهمی در مورد پرداختن به مدیریت بهداشت و سلامت ماهینگی در برنامه های سلامت ملی  در پیشبرد حقوق بشر به تصویب رسید. هفته سلامت زنان ایرانی باید فرصتی باشد تا به موضوع سلامت ماهینگی در برنامه های سلامت ملی به صورت آموزش های رسمی، فرهنگ سازی، اقدامات بهداشتی در وزارت بهداشت و آموزش و پرورش بیشتر به آن پرداخته شود.

دکتر نسیمه ستایش

متخصص سلامت باروری (پژوهشگر و فعال حوزه سلامت و بهداشت ماهینگی)

برچسب‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *