نگاهی به چالش های دختران و زنان در دوران ماهینگی به مناسبت روز عصای سفید

 

 

 

 

دکتر نسیمه ستایش متخصص سلامت باروری : آموزش اختصاصی ماهینگی برای دختران نابینا و خانواده های آنها ضروری است.

۱۵ اکتبر به عنوان روز بزرگداشت نابینایان و قانون عصای سفید، نامگذاری شده است.

زنان در گروه سنی باروری، از سنین بلوغ تا یائسگی حدود تقریباً ۳۰۰۰ روز (۸ سال) از زندگی خود را در دوران ماهینگی سپری می کند. بنابراین، مدیریت صحیح این زمان که بر زندگی روزمره، زندگی جنسی و سلامت باروری وتجربه کیفیت زندگی و رفاه عمومی آنها تأثیر می‌گذارد.

 

برای زنان و دختران روشندل و خانواده آن‌ها دوران ماهینگی یا پریودی چالشی بزرگ محسوب می‌شود. شـروع ماهینگی  در دختران روشندل نگرانـی‌هـای مضاعفـی بـرای خانـواده آن‌هـا در منـزل، مدرسـه یـا محل‌هـای دیگـر ایجـاد کنـد. میلیون‌ها نفر در سراسر جهان برای مدیریت دوران ماهینگی خود به شیوه با کرامت و بهداشتی با مشکل مواجه می‌شوند در همین راستا زنان و دختران نابینا چالش های بیشتری را برای مدیریت دوران ماهینگی خود تجربه می کنند. این افراد به دلیل ارتباطات بعضا اجتماعی کمتر یا کمبود منابع اموزشی متناسب با نیاز آنها دچار آگاهی کمتری نسبت به ماهینگی می باشند.

 

 

دختران نابینا اولین ماهینگی خود را زودتر از دختران بینا تجربه می کنند و در کل اختلالات ماهینگی به دلیل تاثیر نور بر هورمون ها بیش از افراد بینا است این اختلالات شامل شیوع بیشتر ماهینگی دردناک( دیسمنوره)، ماهینگی سنگین منوراژی ، تغییرات خلقی و رفتاری مرتبط با سندرم پیش از مهینگی (PMS) و مسائل بهداشتی ماهینگی است.

 

علاوه بر این، ممکن است این افراد دارای معلولیت در دوران ماهینگی در معرض خطر بیشتری از خشونت‌های خانوادگی و اجتماعی که شامل انگ، تبعیض و ناآگاهی و همچنین عدم حمایت اجتماعی از کسانی که از آن‌ها مراقبت می‌کنند، قرار بگیرند. همچنین در مدیریت شهری به طور خیلی ضعیفی به بهداشت بانوان معلول روشندل توجه شده است. سرویس‌های بهداشتی عمومی از نظر سرویس دهی امتیاز ویژه ای برای معلولین نابینا در نظر ندارند.

 

تضمین ماهینگی ایمن و  با کرامت برای دختران و زنان نابینا نیازمند آگاهی گسترده تر از واقعیت های ماهینگی در جامعه، درک و نقش حمایتی خانواده به ویژه مردان و زیرساخت های فیزیکی مناسب است.

دکتر نسیمه ستایش متخصص سلامت باروری

پژوهشگر  و فعل حوزه سلامت ماهینگی

دانش آموخته برتر دانشگاه علوم پزشکی تهران

برچسب‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *