اعداد بلندتر از کلمات صحبت می‌کنند؛ یعنی نگاهی به آمار و ارقام فروش خودرو در کشورهای مختلف نشان می‌دهد کدام خودرو در هر کشور محبوب‌تر است.

ه نقل از موتور وان، درحالی که مردم آمریکای شمالی، دیوانه خودروهای شاسی‌بلند و پیکاپ هستند، اروپایی‌ها خودروهای کوچک‌تر مانند سدان‌ها و کراس اوورهای کامپکت را ترجیح می‌دهند. در ایران هم همچنان تیبا و پژو محبوب هستند.

انتخاب روشن و قطعی آمریکای شمالی

فورد سری F با فروش ۷۲۶ هزار و ۴ دستگاه در سال ۲۰۲۱ همچنان بر بازار ایالات متحده مسلط بود و تقریباً از هر ۱۰۰ خودروی سبک فروخته شده در ایالات متحده، پنج دستگاه فورد سری F بودند. مقام دوم و سوم را به ترتیب خانواده پیکاپ‌های رام و شورولت سیلورادو به دست آوردند. سهم بازار ترکیبی آنها در سال ۲۰۲۱ ۱۱.۹ درصد بود که چهارمین سهم از بازار از سال ۱۹۸۰ تاکنون است. همچنین در کانادا هم فورد سری اف با ۱۱۱ هزار و ۳۳۲ دستگاه، پرفروش‌ترین شد.

 

آمریکای جنوبی: همچنان مشتاق پیکاپ‌ها

آمریکای جنوبی کامیون‌های خود را نیز دوست دارد؛ البته کمی کوچکتر! در برزیل، بزرگترین بازار خودرو در آمریکای لاتین، فیات استرادا با فروش ۱۰۹ هزار و ۱۰۷ دستگاه یا ۵.۵ درصد از کل بازار، بیشترین فروش را تجربه کرد. این بهترین نتیجه برای این پیکاپ کوچک از زمان عرضه آن در سال ۱۹۹۶ بوده است.

فیات استرادا در میان مصرف کنندگان طبقه متوسطی که به دنبال یک وسیله نقلیه کارآمد و توانا هستند، محبوب است. پس از استرادا، دو ماشین شهری قرار می‌گیرند؛ هیوندای HB20 هاچ بک و فیات آرگو به ترتیب جایگاه دوم و سوم را از آن خود کردند. سدان فیات کرونوس پرفروش‌ترین خودرو در آرژانتین بود. این چهار درِ کوچک و محلی به دلیل قیمت، ظاهر و در دسترس بودن گسترده آن در نمایندگی‌ها، اعتماد مصرف‌کننده را جلب می‌کند. تویوتا هایلوکس که در سه سال گذشته رهبر بازار آرژانتین بود، در سال ۲۰۲۱ به مقام دوم رسید. کامیون دیگری به نام فولکس واگن آماروک هم مقام سوم را به خود اختصاص داد.

 

هاچ‌بک‌ها هنوز در اروپا محبوب هستند

وضعیت اروپا جالب است. فولکس واگن گلف محبوب‌ترین خودروی جدید در آلمان بود، اما در سه سال گذشته سهم زیادی را از دست داده است. ثبت نام‌های داخلی این مدل اکنون ۳.۵ درصد از کل بازار را به خود اختصاص داده است که کمترین نتیجه از سال ۱۹۸۰ است.

در فرانسه، دومین بازار بزرگ خودروی اروپا، پژو ۲۰۸ رنو کلیو را شکست داد. این اولین بار از سال ۲۰۰۴ بود که هاچ بک کوچک و سگمنت B پژو بیش از رقیبش، رنو، فروخت. با این حال، هیچ یک از این هاچ بک‌های فرانسوی انتظار رشد قوی داچیا ساندرو را که ۴۴ درصد نسبت به سال ۲۰۲۰ افزایش یافته بود، نداشتند.

 

تغییرات بزرگ در بریتانیا

بریتانیا در سال ۲۰۲۱ شاهد تحول بود. برای اولین بار از سال ۲۰۰۹، فورد فیستا رتبه اول را کسب نکرد. در عوض، واکسهال کورسا برای اولین بار از زمان معرفی خود، مقام اول را به خود اختصاص داد. کورسا توانست مشتریان بیشتری نسبت به فیستا به دست آورد زیرا فورد تحت تأثیر منفی محبوبیت روزافزون پوما قرار گرفت. در همین حال، تسلا مدل ۳ جایگاه دوم را به خود اختصاص داد که بهترین نتیجه در بین ۱۰ بازار بزرگ خودرو در جهان بود. در جایگاه سوم هم مینی هارداپ سه و پنج در قرار داشت.

 

ایتالیا به هاچ بک‌های کوچک علاقه دارد

برخلاف بریتانیا، سه خودروی برتر ایتالیا در سال ۲۰۲۱ به سختی تغییر کردند. فیات پاندا با فروش ۱۱۲ هزار و ۲۹۸ دستگاه و سهم بازار ۷.۶ درصدی بر فروش این کشور مسلط شد. فیات ۵۰۰ و لانچیا ایپسیلون به ترتیب دوم و سوم شدند. آن‌ها روی هم، ۱۳.۸ درصد از کل فروش خودروهای جدید در ایتالیا را به خود اختصاص دادند.

 

پادشاهی کراس اوور ها در اسپانیا

سه خودروی برتر اسپانیا شامل دو کراس اوور، سئات آرونا و هیوندای توسان، و یک سدان، داچیا ساندرو بود. این اولین بار بود که آرونا از زمان معرفی آن در سال ۲۰۱۷ پیشتاز بود. هیوندای یک دلیل برای جشن گرفتن این عملکرد قوی در اسپانیا دارد؛ توسان به تازگی وارد نسل چهارم خود شد و سایر رقبای محبوب در این بخش مانند نیسان قشقایی، فولکس واگن تیگوان و پژو ۳۰۰۸ را شکست داد.

 

از مجارستان و ترکیه چه خبر؟

سوزوکی با سهم تقریباً ۱۵ درصدی بر بازار مجارستان تسلط دارد. ویتارا پرفروش‌ترین است و S-Cross در جایگاه دوم قرار گرفت. در واقع ویتارا از سال ۲۰۱۶ پرفروش ترین خودروی کشور بوده است. فیات ۵۰۰ سوم شد و این بهترین نتیجه برای خودرو شهری ایتالیایی از زمان معرفی در این بازار بود.

رهبران فروش در ترکیه کم و بیش مانند سال‌های گذشته بودند. به عنوان مثال، فیات Egea در صدر قرار داشت که از سال ۲۰۱۶ پیشتاز تحویل این کشور بوده است. تویوتا کرولا سدان و رنو کلیو HB هم به ترتیب دوم و سوم شدند.

 

روسیه لادا را دوست دارد اما اندونزی MPV ها را انتخاب می‌کند

خودروهای لادا در روسیه غالب هستند. وستا با نزدیک به ۱۱۳ هزار و ۷۰۰ دستگاه فروش، در صدر قرار گرفت که ۶ درصد نسبت به سال ۲۰۲۰ افزایش داشت. گرنتا در رتبه دوم قرار داشت اما شاهد کاهش ۱۲ درصدی حجم فروش بود. کیا ریو هم سوم شد. اندونزی پس از تایلند دومین بازار بزرگ خودرو در آسیای جنوب شرقی است. MPV ها ۴۵ درصد از فروش خودروهای جدید کشور را تشکیل می‌دهند. در سال ۲۰۲۱، تویوتا آوانزا پیشتاز بود. میتسوبیشی اکسپندر دوم شد و سوزوکی کری با تمرکز تجاری سوم شد.

 

و اما ایران

رصد وضعیت تولید و فروش خودروسازان در نیمه ابتدایی سال جاری، نشان دهنده آن است که در مجموع ۱۲۴ هزار و ۹۷۰ دستگاه از خانواده تیبا به فروش رسید. خانواده تیبا با توجه به رنج قیمتی پایین در بازار توانسته در میان قشر متوسط طرفداران بسیاری پیدا کند. همچنین همواره در فروش فوری و فوق العاده سایپا حضور داشته است. دومین خودرو پرفروش نیمه ابتدایی سال، به گروه ایران خودرو و خانواده پژو اختصاص دارد. مجموع فروش این خانواده در مدت زمان مورد بررسی برابر با ۱۱۶ هزار و ۲۳۱ دستگاه بوده است. اما سومین محصول پرفروش و پرتیراژ در برگیرنده گروه Q200 (شامل کوئیک R، پلاس و کوئیک اتومات) می‌شود. براساس داده های اعلام شده در این مدت ۲۸ هزار و ۶۲۸ دستگاه از خانواده Q200 در کشور به فروش رسیده است.

 

تهیه و تظیم: هرمز طالبی

برچسب‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.